Monday, September 8, 2014

Građevinski i psihološki eksperiment nad stanarima


Kao student sam bila u obavezi da budem subjekat-ispitanik laboratorije za eksperimentalnu psihologiju. Iako sam se često osećala kao naivni pokusni kunić ili miš, bilo je to za razvoj nauke, a i dobijali su se pozitivni poeni. 
Danas, u meni raste otpor: odbijam da moju zgradu zovu „smrdljiva” i da mene zovu „otrovani stanar“ – to realno nisam, niti se osećam tako. Bar za sada. Ružno je što smo mi, stanari zgrada br. 80, 82, 100 i 102 u Ulici Mileve Marić Anštajn, na ovakav način etiketirani i stigmatizovani. A samo smo želeli normalan život sa svojim porodicama u stanovima koje smo pošteno platili. Neki od nas su se vratili iz inostranstva verujući u bolje sutra u Srbiji, želeći da ovde zasnuju porodicu i ulože, osim znanja, i svoju životnu ušteđevinu u ovu zemlju. A šta su za to dobili? Ni krivi ni dužni, postadoše „pokusni kunići” ili „stanari smrdljivih zgrada”.  Isto važi i za sve ostale stanare, koji su želeli samo jedan normalan, skroman život (i za to uzeli kredite u bankama), a sada su zajedno za svojom decom ostali bez svojih domova. Deca prolaze kroz traumatično iskustvo naglog menjanja adrese stanovanja, vrtića, škole, celokupnog okruženja. Postoji i  bojazan za zdravlje svih onih koji su duži vremenski period živeli u ovim stanovima.
Zloslutni miris koji se širi oko zgrada ne može da se zanemari. Moju adresu možete da osetite po neprijatnom mirisu, ako mi se približite. Ipak, ne smem ni da pomislim na scenario koji bi se odigrao da „zloslutnog mirisa” nije bilo i da smo godinama živeli u ovom stanovima, ne znajući za opasnost koja se nadvila nad nama.  I ne, problem se ne može sanirati tek tako! Nigde na svetu ne postoji provereno rešenje za potpuno uklanjanje toksičnih materija. Postoje samo laboratorijski eksperimenti! 
U meni se sve buni protiv toga da budem deo ovog, u istoriji nezabeleženog, građevinskog eksperimenta. No shvatam da u psihološkom (ne samo u građevinskom) eksperimentu već odavno učestvujem – a nisam to htela, baš kao što ne žele ni pokusni kunić ili miš. A čak se i za njih danas bore zaštitnici prava!


No comments:

Post a Comment